Sunday, June 19, 2011

berkeruh semasa tido

adakah baik berkeruh(berdengkur) semasa tido? suma tahu benda tu tak baik.. org yang tidor berdengkur sbenarnya dia belum lena nak tidor.. kesian kan.. org salu ckp kalau berdengkur mesti penat sehari2 sblm tidur...

hari sabtu lepas, dalam pogram KAAK, ada segmen CPR selama 2 jam.. adalah tuan tu selitkan pasal berdengkur.. boleh mendatangkan bahaya kalau tak ambil berat benda ni.. even salah sorang dr kami ada bertanya yang kuar tv dalam iklan mcm plaster lekat kat hidong adakah berkesan atau tidak.. tuan tu ckp bukan nak ckp tak baik.. tp mcm mmg ada cara lain lagi.. cthnya cara tidur.. posisi kepala mesti lurus.. jgn mcm tunduk.. maksudnya ketinggian bantal.. biasanya tidor sampai pakai 2 bantal lagi.. snarnya tak elok utk org yang salu berdengkor.. itu yang menyekatkan pernafasan. boleh membahayakan.. sbb itulah ada bantal yang berbentuk mcm S jap tgk gamba kat bawah ni




dekat tengkok tu ada penyokong.. meluruskan tengkok...
nak juga cari bantal mcm ni.. tak tauk ada ke tak.. tp kalau masih jugak berdengkor kena jumpa doktor.. ada yang kronik sampai ada yang kena bedah..huuuu kalau boleh pergi jumpa doc.. sayangilah diri anda ;D



*patutlah zaman2 dulu opera cina dia org pakai bantal mcm batu bata... leher pjg dan cantek eheheh..

No comments: