Tuesday, July 19, 2011

tangan dan kuman..

kenapa mencuci tgn sgt diutamakan? sampai buat kempen lagi... sbb H1N1 n mcm2 penyakit.. tiap2 hari kta gunakan tgn.. sepanjang masa.. kta nak rasa dulu mesti kta guna tgn dulu kan.. suma dmulakan dr sentuhan tgn.. dan sblm sentuh apa2 benda, dh tercemar dr kuman atau bakteria.. baru selepas kta cuci, tak sampai beberapa minit kuman dah melekat.. cthnya berjabat tangan, (kta tak tau org tu bersin ada cuci tgn ke tak) pegang anak org, bila kta nak makan( haa ya ni penting..kalau tak basuh betul2 tgn sbln mkn, kuman boleh merebak dlm makanan dan kta leh sakit, nak pegang gelas minum, then byk brg kta kongsi dgn org ( yang dudok asrama).. bukan bermaksud kta geli dgn org trus mindset kta diaorg tu koto.. bukan2 tapi utk sama2 jaga kebersihan diri kita masing2.. bila kta guna cara bersih, org len tak mudah kena jangkit ... nak g toilet pun pakai tangan.. sana lagi byk kuman..

kalau mcm kanak2 lagi kasihan, mudah kena jangkitan kuman, sbb diaorg belum ada imuniti dan ketahanan scukupnya terhdp kuman yang berada d sekelilignya... so penting utk kta bersihkan.. benda ini suma org tahu, tp org tak brapa nak ambil berat mcm saya hehe
haa yang merah tu salu kta terlepas nak cuci... mesti pakai sabun nak cuci.. jgn main basahkan tgn jer.. mcm cukup isyarat " haaa aku dah cuci"



klik image atas ni kalau nak tgk jelas ayat kat situ
kebersihan dan kesihatan diutamakan utk hidup lebih sehat dan selamat




lupa ada satu lagu cuci tangan utk kanak2 d tadika masa kursus hari tu.. pupok lah anak2 generasi muda dr awal lagi.. jadikan benda ni habit.

tapi kadang2 mana nak sempat cuci betul2 kan, sbb tu ada jual yang botol kecik tu.. hand sanitizer.. mcm2 brand ada.. murah.. boleh mampu beli.. tak sampai rm5... boleh bawa ke mana2..

*** erkkk.. mcm berkempen lah pulak hahaha.. sharing saja.. ;)

3 comments:

Taufan Bin Ribut said...

bagus gak info ni eva..^_^


Entri Terkini : Tentang aku si blogger picisan
Entri terdahulu :Dating bersama Yuyu Zulaikha

Watch my video songs ^_^

Encik JI said...

tu la pasal.kononnya lap2 kt baju pn da bersih. hehe

eVa said...

taufan : kan kan..sharing2.. hehe

encik ji : yelah.. tu paling senang.. cara lap tgn masa d dapo tgh masak.. haha