Thursday, September 15, 2011

selepas 20 tahun, tahun ni dpt main mercun

raya tahun ni sgt bertuah utk sy.. sbb dpt main mercun .. last sy main hari tu masa umur  7 tahun.. lps terjadi satu eksiden masa tu..  sy dan adek2 sy dbannedkan  dr bmain mercun oleh my parents sampai skrg .. crita dia mcm ni.. tiap tahun dulu wajib balik kpg ayah d bekenu, miri.. so byk sanak saudara balik.. malam satu tu aunty,uncle n kazen bawa main mercun, so kitaorg nak main bunga api.. sbb kira paling slamat lah nak main bunga api dr main mercun.. tp lain pulak jadi.. masa sy tgh main bunga api, syok sendiri tgk api cantek mcm bunga.. tak sedar tgh sy bermain, saya makin undur keblakang sbb takut kene percikan api.. tak tau pulak ada pelita (panjut ) kat blakang sy.. sedang main.. tba aunty sy jerit dr atas ( kitaorg main kat bawah tgga kat luar)....

 " evaa! ada api kat telinga!! evaaa!! ada api kat telinga!! masa tu sy masih leka lagi.. so aunty pun bgegas turun kat bawah dgn muka risau baru sy pun sedar naper telinga sblh terasa panas dan ada semacam bunyi macam ranting pokok kene bakar, rupa2nya rambut sy!!  sy pun menjerit menangis hentak kaki sbb takut sgt.. takut mcm kluar kat tv.. sbb mak dan ayah salu bg kita org bradek tgk tv news budak2 yang hilang jari.. tu yang jadi efek.. then mak n ayah sy pun kluar dr rumah terkejut tgk.. api pun cepat padam.. telinga tak kene.. tapi rambut ada hangus cikit.. dah jadi mcm rambut rihanna senget dah.. mulai dr hari tu, kene banned... hehe


skrg kitaorg adek bradik dah besar, dah pandai nak beli sbb dah pandai nak jwb kalau mak bpk tanya nanti.. XD  heheeh.. .. yelah dah besar mesti lebih berhati2 kan.. so huzey pun ckp beli jer.. then tweet ngn adek sy sara d miri ckp dh beli.. dia pulak risau takut ayah bisin.. so jwblah jgn bg tau dulu.. nanti hantar pakai bas ekpress.. sbb adek sy dewi kata mana boleh pakai belon nanti kene tangkap.. yelah yelah.. rasa mcm penjenayah pulak.. 


balik sana miri.. raya ke 4.. tak sabar tggu tetamu balik dr beraya( haha halau nampak)  kitaorg trus bawa mercun kat luar.. ayah n mak kta pun kluar tgk kitaorg naper bisin sgt.. lega, sbb mak ayah ketawa ktaorg main.. p mak maseh gak risau.. eehhehe.. 




















tgk mak ayah dudok tgk kta org main.. hehe.. habis mercun, dok lepak ngn mak n ayah.. flash back crita lama2.. hmmm.. rindu.. ;(







10 comments:

Hanie_Dew said...

ur parent monitor u all takut kang ade yang terbakar tudung pulak. hahahha.

dulu masa kecik kecik sagat femes bungan api kucing itam. tahun ni carik jugak. tak jumpe la.

masa raya tu layan men bunga api banyak gila dengan anak anak buah. habis bau asap baju masing masing.

Jue said...

uish nsb sikda jd pa2..parent ney yg sik fobia kan ^^

KiKiHanakO said...

best!! kmk pun bedal bunga api anak buah mek ria..hihihih

eVa said...

hanie_dew : ahahah..mayb kot ahaha.. bunga api kucing itam? tak pernah dgr..

nanti next year, nak beli byk.. since dah green light dr parents muahaha!

jue : haha nyalah.. bunga api cukup lah hehe

kikihanako : yahhh.. mesti ktk tukang ngabis smua haha

ASaDa RyutaRo said...

seriously raya tahun ni langsung tak main bunga api!!! dahsyat...

Uchi kay-f @hmad said...

oh kisahnye..sya aritu pun mem mercun jugak,igt dah nk mem,haish x thn adik asyik ajak2 je...mercun tanah plak tue..

eVa said...

asada : yohh.. xda asa beraya ilak eyh mun xda mercun.. tedah.. haha

kay-f : wow! bahya main mercun tanah.. ish ish..

Uchi kay-f @hmad said...

mmg bahya,tapi tinggal bakor je...jgn risou ciri2 safety sgt dttkberatkan cewah gitu..bkn ape adik tu buat tapi bakor bunyi mcm katak mintak turun hujan,so sya kasi tipslah pastu wow! kebabom..bonda membebel.."atok tu dah balik,patutlah bunyi kuat mercun tnh tue.."..<---atuk tu nickname sya..

eVa said...

kay-f : ahaha.. atuk atuk atukk~~~ ahaha

Uchi kay-f @hmad said...

iye saya....si atuk yg nakal tak mkn saman !opss