Monday, December 19, 2011

sayangi kanak-kanak

terasa sejok di hati bila menonton satu rancangan d tv alhijrah. tak tau pa nama rancangan tu, sbb bila bukak jak tv, kebetulan sy terbaca subtitle melayu kat bawah pasal Rasulullah meyayangi kanak2.. yang pasti channel dr negara arab.. terus terlekat di hati nak tgk apa intisari program ni.. tak tgk full.. sbb dah nak abis dah..

ia mengisahkan bagaimana rasulullah melayan kanak2.. sampai satu masa pabila rasulullah sedang solat, tgh sujud, cucu2 rasulullah iaitu hasan dan husin bermain d atas blakang baginda, sahabat yang melihat rasulullah sujud terlalu lama sehinggakan sahabat fikir rasulullah kekejangan.. tetapi selesai solat, baginda kata dia tidak mahu mengganggu cucu2nya tgh bermain.. sungguh mulia rasulullah.. rasullullah sentiasa menghargai dan mengembirakan kanak2..

masa rasulullah nak bagi buah atau kurma utk cucunya, beliau akan kucup buah tersebut dgn doa skali.. baru rasullullah bg kat cucu dia.. saya trus naik bilik cari buku doa... sbb masa tgk tv tadi cepat sgt penceramah arab tu bc.. tak dpt nak ingat semua..





kemudian rasulullah slalu berpesan sentiasa jaga anak2 dgn memberi doa perlindungan utk anak2... sbb ada satu jin slalu menyakiti kanak2.. berdoa kemudian hembus dan sapu pada kanak2... sy pun cari doa kat buku.. ingat maksud jer.. tp tak ingat ayat...



 rasullulah sentiasa berdoa utk cucu nya, hassan dan hussin


lagi satu rasulullah berpesan "ajarilah anak2 solat berusia 7 tahun, dan pukullah mereka jika mengabaikannya ketika anak2 berusia 10 tahun.. kalau memukul jgn sampai menyakitkan, supaya kanak2 tau ia hanya gurauan tp sebenarnya satu ajaran. 

pesan rasulullah jadikan guru semasa mereka kecil lagi, dan jadikan rakan pabila mereka meningkat remaja.. 

sy ingat bahagian2 tu jer.. doa2 tu sy trus cari dekat buku.. kalau bab kanak2 sy mmg suka dgr.. byk lagi kisah rasulullah melayan dan didik anak2 tadi..  tpsetakat tu jer sy dpt ingat.. 

"Kasih sayang terhadap anak merupakan bahagian dari sifat-sifat Nabi Muhammad. Dia merupakan jalan utk dpt masuk ke dalam syurga dan agar beruntung meraih keredhaan Allah SWT." 


hanya sekadar nak sharing.. walaupun sering mendgr.. tp bila nak amal tu susah kan.. insyaAllah.. (ingat utk diri sendiri)





16 comments:

ZYASH said...

Semoga kita dapat amalkan...amin... Thz for sharing eva.

Original CikTeddy said...

suka la entri ni..sngt brmaklumat..sifat Rasulullah mmg akhlak trbaik~

cik ade tuto baru,jom tngok?hehe

AmirFX said...

InsyaAllah ktk dapat amalnya... Amin.. Selamat beramal untuk ktk Amoi.. hihi..

Nanan said...

thanks 4 the info kak eva :) kmk ska kanak2 esp babies! kmk rasa cdak adorable. untung ktk jd ckgu tadika. dapat men ngn cdaknya ari2. hehe

L@dyKichiMachiko said...

thanks for sharing dear eva..=) bnr owh,mendengar lbih mudah dr mgamalkan. Semoga kita sama2 dpt memantapkan lagi amalan dan ibadah kita kpd Allah s.w.t....aminnn.

Uchi kay-f @hmad said...

emm..selayaknye dgn ciri2 eva romina bte abdurlahim...

*tak ragu2 lagi*

alinac lover said...

salam kenal :)

EyanaNoorAzlan said...

suka entri ni eva, tq~~ =)

eVa said...

zyash : amin.. ur wcm zyash :)


cik teddy : mmg terbaikkan..
oke nanti sy tgk yer.. tq ;)


HeroMan : i love u too :)


AmirFX : insyaAllah amin2.. hehe


nanan : urwcm dear.. yalah kan.. best ow.. kmk eyh adohey xpat ngga bby.. geram.. yalah tek.. xsbr hehe


ladykichi : ur wcm kak ;).. mena ya kak.. xpa.. pelan2 ow :)


kay-f : hahaha.. insyaAllah kay-f :)


alinac : salam kenal juga ;)

eVa said...

eyananoorazlan : ur wcom yana ;)

My Life's Journey said...

Wahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh umi sangat2 suka ..makin lamak makain suka kmk gan entri kitak eva ..penuh dengan sikap peyanayang .. bertuah sapa jadi anak ktk eva ..terharu :)


Nice entri :) terima aksih krn share :).umahhhhhhhhhhhhhhhh

Original CikTeddy said...

kak eva,scrollbar tu kalo nk kaler tukar kod background-image:url(URL GAMBAR); kpd
background-color: #B2C0C6;

eVa said...

umie : yerrr. ngegeh ktk ahhaha.. ktk mok jadi anak mek x? ahahhahaha!!! dah besar ktk ya.. hahaha..

sama2 dear.. suka nak share jak deng.. k ingat mek pun juak.. muahhh!!!


cik teddy : owwww oke2.. nak soh kwn eva buat nanti yer.. suprise hehehe

qlah said...

anak itu anugerah Allah :)

Hanie_Dew said...

aku tak bole tahan kalau keen facing kanak kanak yang mengada ngada dan degil. ishh.

Hanie_Dew said...

ye mmg sgt byk gambar kat entry tu sbb malas punya pasal group kan je. tu pun fikir seploh kali nak letak ke tak. hihihi.

cepat la pi sini eva. boel buat gathering. pandai je aku ckp. sape nak arrange tu.