Friday, January 13, 2012

sila eja ba wah

satu ketika di tadika
















reading time : sorang2 kene panggil utk reading..
budak2 keluarkan buku bm dr beg ( dgn harapan dia org sudah baca buku bacaan yg diberikan di rumah).. tba giliran satu budak lelaki.... mula2 dia bc dgn lancar dan dpt eja satu persatu perkataan dgn tepat mengikut bunyi sukukata yg betul..budak ni mmg smart tau, tp bila sampai satu perkataan tu :

 mula dr ayat ni ----> kucing berlari di bawah kerusi

bila dia eja perkataan bawah,



BA WAH = DEBAH



( dia eja mmg betul tp kluar bunyi lain pulak... perkataan'debah' tu snarnya sama maksud dgn perkataan "bawah" tp perkataan tu bukan bahasa msia, tp bahasa sarawak yg dia gunakan..) terkejut saya..eyh! lps tu dia gelak.. ala comellllll sgt!

dan hari ni dia eja lagi perkataan BA WAH, masih jugak sebut DEBAH.. lps tu sy ckp "eppp epppp! BA~~ WAHH~! eva bg tekankan lagi perkataan tu.. lps tu dia pandai sebut dh.. geram!! hehe






8 comments:

Ieja said...

ok dapat belajar bahasa sarawak hari ni..hehe

Uchi kay-f @hmad said...

hihi..terbiasa kalik itu budak dgn bhse sarawak eva!

CHU MAJORFLAVA said...

haha..kedak kes abg mek dolok.cikgu ajar 'lamp' nya sebut 'bab'(lampu bahasa swak)

missnadira said...

hehe..kalau baca blog eva slalu2 mmg boleh cakap sarawak ni..so far dah belajar, sik,aok,nangga,debah..hahaha..:P

Hanie Dew said...

kekekeke...terbiasa dengan bahasa harian. jangan la garang sanagt cikgu eva ni. hihi

e F a said...

kiut juak nya lokk.. heheh

My Life's Journey said...

Hihi wahhhh bagus cikgu tok .. tak putus asa ajar miak belajar hihi

aimie amalina said...

hehehehe
cekgu comei

may be die dh terbiase kan dengan debah
hehehe


teruskan usaha cikgu comei!